|
Szesnastu
proroków, od Izajasza do Malachiasza, których pisma dotrwały do naszych
czasów żyło na przestrzeni czterech stuleci, od ok. 800. do 400. r. p. Chr.
Większość z nich pozostawiła dane chronologiczne, dzięki którym możemy
określić długość okresu ich służby, przynajmniej w przybliżeniu. Jeśli
chodzi o dwóch z nich (Joela i Abdiasza), nie istnieją rozstrzygające
dowody na czas ich działalności i uczeni bardzo różnią się w swoich
poglądach na tę sprawę.
Wiele z ich
poselstw i proroctw można właściwie zrozumieć tylko w oparciu o informacje
na temat czasu, w którym służyli i w świetle
wydarzeń, które miały miejsce za ich życia. Niniejszy tekst przedstawia
tylko te wydarzenia, które wspomniane są w Biblii i które są ważne dla
zrozumienia proroczych poselstw.
IZAJASZ
Izajasz był
wielkim zwiastunem pisarzy. Fakt ten został uznany przez wielu pisarzy
nowotestamentowych, którzy cytowali Izajasza ponad 90 razy. Był on
prorokiem w królestwie południowym i żył w czasie bardzo burzliwym dla
jego narodu. Odegrał ważną rolę podczas dwóch doniosłych okresów: (1) za
panowania Achaza, podczas wojny między Syrią i Izraelem (r. 7-11) i (2) za
panowania Hiskiasza, podczas oblężenia Jerozolimy przez Sancheryba (r. 36;
37). Podnosząc na duchu Hiskiasza i lud przez swoje własne zaufanie do
Boga, przyczynił się do uratowania miasta.
Początek
jego służby zdaje się zbiegać z ostatnimi latami panowania króla Uzzjasza,
jednak oficjalne na urząd proroka powołany został w roku 740/39, czyli w
ostatnim roku panowania króla Uzzjasza
IZAJ. 6,1.
Wiernie kontynuował swoją służbę za panowania trzech następnych królów:
Jotama, Achaza i Hiskiasza
IZAJ. 1,1.
Wydaje się również, że zagorzale nienawidził go Manasses, nikczemny syn
Hiskiasza. Gdy Manasses objął tron jako pełnoprawny władca po śmierci
swego ojca, około roku 686, nie tracił czasu i pozbył się wiernego
proroka. Według tradycji żydowskiej Izajasz został przecięty piłą.
Możliwe, że
HEBR. 11,37
wspomina właśnie to wydarzenie.
Zatem cała
służba Izajasza od czasów Uzzjasza do Manassesa trwała ponad pół wieku.
[]
JEREMIASZ
Historia
życia Jeremiasza jest lepiej znana niż życie jakiegokolwiek innego
proroka. Należał do rodu kapłańskiego, którego miastem rodzinnym było
Anatot. Jeremiasz został wybrany przez Boga do służby przed narodzeniem
JER. 1,5
i został po-wołany na proroka w wieku niedojrzałym
JER. 1,6.7.
Chociaż hebrajski termin na’ar („młodzieniec”, „dziecko”), który
Jeremiasz odnosi do siebie (w. 6), nie wskazuje na dokładny wiek
Jeremiasza w czasie powołania, kontekst fragmentu, w którym znajduje się
to słowo zdaje się przemawiać za tym, że był on jeszcze bardzo młody.
Prawdopodobnie miał mniej niż dwadzieścia lat. Został powołany w
trzynastym roku króla Jozjasza
JER. 1,2;
25,3,
około roku 627. W tym czasie Jozjasz także był jeszcze młodym królem,
osiągnąwszy wiek dopiero 21 lat.
Żyjąc w
kryzysowym okresie swego narodu, Jeremiasz został powołany do
przedstawiania poselstwa nagany i poważnych
przepowiedni zguby jego ludu z powodu ich nieposłuszeństwa. Podczas
panowania Jehojakima z powodu swoich odważnych poselstw prawie stracił
życie i dlatego przebywał w ukryciu
JER. 36,26.
Za panowania Sedekiasza, ostatniego króla Judy, Jeremiasz został wtrącony
do więzienia, gdyż uznano go za zdrajcę narodu
JER.
37,11-16,
ponieważ radził swemu ludowi, aby poddali się Babilończykom. Po upadku
Jerozolimy w roku 586, Nebukadnezar pozwolił Jeremiaszowi pozostać z
resztką swego ludu, która jeszcze znajdowała się w kraju
JER. 40,1-6.
Po zamordowaniu Gedaliasza, nowego namiestnika Judei, Żydzi z Mispy,
obawiając się odwetu Nebukadnezara, uciekli do Egiptu, zabierając ze sobą
Jeremiasza razem z jego sekretarzem, Baruchem
JER. 43,6.
W Egipcie
Jeremiasz wypowiadał się przeciwko różnym formom bałwochwalstwa
praktykowanego tam przez Żydów (r. 43; r. 44). Prawdopodobnie zmarł w
kraju Nilu. Żydowska legenda głosi, że został ukamienowany przez swój lud.
Jeśli rozdział 52, jako historyczny dodatek, został napisany przez
proroka, musiał żyć aż do roku 561, gdy Jehojachin został wypuszczony z
więzienia przez babilońskiego króla Awil-Marduka (patrz
JER. 52,31).
W takim razie musiał być już osiemdziesięcioletnim starcem. Ci, którzy
twierdzą, że rozdział 52. został dodany jako natchnione postscriptum przez
sekretarza Jeremiasza lub przez jednego z jego uczniów, uważają, że zmarł
on około 20 lat wcześniej, czyli ok. 580 r. p. Chr.
EZECHIEL
Prorok
Ezechiel, kapłan, był jednym z 10.000 Żydów zabranych do niewoli przez
Nebukadnezara w 597 r. p. Chr., kie-dy do Babilonu uprowadzono króla
Jehojachina. W piątym roku niewoli Jehojachina (593/92) Ezechiel otrzymał
swoją pierwszą wizję nad „rzeką Kebar”, czyli kanałem blisko słynnego
miasta Nippur w dolnej Babilonii
EZECH. 1,1-3.
Enigmatycznym jest jego stwierdzenie, że piąty rok niewoli był także
„trzydziestym rokiem”. Uważa się, że prorok nawiązuje tutaj do swojego
własnego wieku lub do roku liczonego od reformy, która została
przeprowadzona w 18. roku panowania Jozjasza.
Kilka jego
poselstw posiada dokładne daty, a ostatnie z owych datowanych poselstw
proroczych zostało mu dane w 27. roku od
uprowadzenia Ezechiela
EZECH. 29,17,
czyli w roku 571/70. To daje przynajmniej 22 lata służby Ezechiela, od
roku 593/92 do roku 571/70. Istnieje jednak możliwość, że niektóre z jego
nie datowanych proroctw były mu dane w późniejszym czasie. Zatem
niekoniecznie należy uważać rok 571/70 za koniec jego służby.
[]
DANIEL
Daniela
zabrano do Babilonu w 605 r. p. Chr. podczas roku wstąpienia na tron
Nebukadnezara (patrz
DAN. 1,1).
Jednak dopiero w trzecim roku niewoli, czyli w drugim roku panowania
Nebukadnezara młody Daniel dał pierwsze dowody swojego proroczego
powołania
DAN. 1,5.17;
2,1.19.
Dlatego możemy uznać rok 603 za początek proroczej służby Daniela.
Przez pewien
czas zajmował wysokie stanowisko w królestwie Nebukadnezara
DAN. 2,48
i został zaufanym doradcą tego wielkiego króla. Wydaje się, że za
panowania następców Nebukadnezara, służba Daniela nie był zbyt pożądana.
Jednak w noc upadku Babilonu znów odegrał ważną rolę odczytując tajemnicze
pismo na ścianie (r. 5). Wkrótce po tym wydarzeniu znów został wyniesiony
do zaszczytnej i odpowiedzialnej pozycji w nowo utworzonym imperium
perskim (r. 6.).
Wszystkie
wizje Daniela zapisane w rozdziałach 7-12 zostały mu dane podczas
ostatnich lat jego życia: pierwsza (r. 7.) — w pierwszym roku Belsazara (w
roku 552 lub później), a ostatnia (rr. 10-12) — w trzecim roku Cyrusa,
czyli w 536/35 r. p. Chr. Prawdopodobnie w tym właśnie czasie, gdy Daniel
miał już prawie 90 lat, polecono mu dokończyć księgę i zapieczętować ją
DAN. 12,4.13.
Na tej podstawie rozległą proroczą służbę Daniela można datować w przybliżeniu
od roku 603 do roku 535 p. Chr.
OZEASZ
Prorok
Ozeasz był obywatelem północnego królestwa Izraela, którego władca,
Jeroboam II, nazywany jest przez proroka „naszym królem”
OZ. 1,1; 7,5.
Porównanie niektórych jego proroctw z proroctwami Amosa wskazuje, że
Ozeasz był młodszym rówieśnikiem Amosa (por.
OZ. 4,3
z
AM. 8,8; OZ. 4,15
z
AM. 5,5
i
OZ. 8,14
z
AM. 2,5).
Rozpoczął on swoją służbę w czasach Uzzjasza, króla judzkiego i Jeroboama
II, króla izraelskiego
OZ. 1,1
i kontynuował ją aż do czasów Hiskiasza, króla judejskiego
OZ. 1,1.
Jednak wszystkie jego poselstwa kierowane były do narodu północnego.
Jego księga
nie wspomina nic o upadku Samarii, który miał miejsce w 723/22 r. p. Chr.,
a zatem można wnioskować, że ostatnie poselstwo zostało dane prorokowi
przed zniszczeniem Samarii. Na tej podstawie możemy datować jego służbę od
roku 755 (lub wcześniej) do około 725 r. p. Chr.
[]
JOEL
Nie wiemy
nic o proroku Joelu oprócz tego, że był on synem Petuela
JOEL 1,1.
Jego dzieło charakteryzuje się zręcznością w operowaniu językiem,
zrównoważoną składnią oraz żywą i pozostawiającą głębokie wrażenie poezją.
Księga ta jednak nie zawiera żadnej wskazówki co do czasu, w którym żył
prorok. Nie jesteśmy w stanie datować niszczycielskiej plagi szarańczy,
którą prorok opisuje tak obrazowo i porównuje z przerażeniem, jakie wywoła
nadchodzący dzień sądu. Między uczonymi istnieją poważne różnice w
poglądach na czas służby Joela. Starsze pokolenie uczonych umiejscawia go
w dziewiątym wieku przed Chrystusem, podczas gdy większość komentatorów
opowiada się obecnie za przypisaniem go do czasów króla Jozjasza lub do
okresu powygnaniowego. Ponieważ nie dysponujemy rozstrzygającymi dowodami
na żaden z tych poglądów, poniżej przedstawiamy każdy z nich:
1.
Dziewiąty wiek — wielkie imperia Asyrii i Babilonii nie pojawiają się
na horyzoncie proroka. Zatem wydaje się, że działał on w czasie, zanim
Asyria zaczęła odgrywać rolę w sprawach Palestyny. Ponieważ akty przemocy,
których pogańskie narody dopuściły się przeciwko Judzie (JOEL
3,4
i następne) zdają się odnosić do tych zapisanych w
2 KRÓL.
8,20-22
i
2 KRON. 21,8-10.16,
podczas gdy nic nie zdaje się wskazywać na kłopoty, których powodem był
Chazael (2
KRÓL. 12,18.19
i
2 KRON. 24,23.24),
wnioskuje się, że Joel przekazywał swoje poselstwa w czasie między tymi
dwoma wydarzeniami. Co więcej, uważa się, że okres jego służby przypadał
na czas, gdy kapłan Jehojada był regentem króla-dziecka Jozjasza
2 KRÓL.
11,17-12,2,
co wyjaśniałoby, dlaczego król nie jest wspomniany w żadnym fragmencie
księgi, a jednak dowiadujemy się, że służba świątynna była w rozkwicie.
2. Siódmy
wiek — według tego poglądu służba Joela pasuje do wczesnego okresu
panowania Jozjasza, gdy potęga asyryjska chyliła się ku upadkowi, a
Babilon był wciąż słabym królestwem. Zatem prorok nie poczynił żadnych
wzmianek o tych dwóch królestwach. Ponieważ Jozjasz objął tron jako
dziecko, w jego czasach musiał panować regent, co wyjaśnia, dlaczego Joel
nie wspomina żadnego króla. Co więcej, fakt, że ludy Tyru i Sydonu nie
pojawiły się jako narody wrogie Judzie aż do ostatnich dziesięcioleci jej
historii, podczas gdy wspomniane są przez Joela jako wrogowie Judy, zdaje
się popierać późne datowanie służby tego proroka. Możemy dodać do tego
również wzmiankę o Grekach
JOEL 3,11,
którzy odgrywali bardzo małą rolę w historii bliskowschodniej przed
siódmym stuleciem. Z tych powodów przyjęliśmy w niniejszym komentarzu datę
Joela z siódmego wieku, choć nie mamy żadnego rozstrzygającego dowodu na
to, że ten wybór jest właściwy.
3. Okres
po wygnaniu — brak wzmianek o królach Judy, Asyrii i Babilonii,
odniesienia do wrogości Tyru i Sydonu oraz wzmianka o Grekach uważane były
przez niektórych komentatorów za dowód na datowanie Joela po okresie
niewoli. Nie ma jednak również żadnej wzmianki o Persji, a należałoby się
takiej spodziewać, jeśli księga powstałaby tak późno. Ów fakt osłabia
argumenty na tak późną datę.
[]
AMOS
Amos
przedstawia się swoim czytelnikom jako „pasterz” i „hodowca sykomor”
AM. 1,1; 7,14.
We wstępie do swojej księgi stwierdza, że działał za panowania króla
Uzzjasza judejskiego i Jeroboama II izraelskiego. Ponieważ wspomina tylko
tych dwóch władców, wydaje się, iż Amos prorokował w czasie, gdy obaj
królowie byli samodzielnymi władcami w swoich królestwach. Uzzjasz był
samodzielnym władcą Judy od 767 do 750 roku, a Jeroboam samodzielnie
władał Izraelem od 782 do 753 roku. Zatem okres służby Amosa mógł
przypadać na lata 767-753 p. Chr. Dokładniejsze datowanie nie jest możliwe
mimo stwierdzenia, że jego pierwsze poselstwo od Boga doszło go „na dwa
lata przed trzęsieniem ziemi”
AM. 1,1,
ponieważ nie znamy daty tego wydarzenia. Mimo to, owo trzęsienie musiało
być niezwykle silne, ponieważ pamięć o nim był wciąż żywa w umysłach ludzi
żyjących 250 lat później, na co wskazuje
ZACH. 14,5.
Prorok ten
był obywatelem Judy, ale przekazywał poselstwa również dla królestwa
izraelskiego. Kilka z jego poselstw skierowanych było przeciwko różnym
obcym narodom. Udał się do Betelu, miasta przybytku państwa północnego,
aby przekazać poselstwo ostrzeżenia, nagany i tego, co spotka Izraela w
przyszłości.
ABDIASZ
Krótka
księga Abdiasza, składająca się tylko z 21 wierszy, nie jest datowana i
jej tło chronologiczne jest niepewne. Proroctwo Abdiasza, skierowane
przeciwko Edomowi, nasuwa wniosek, że niedawno miało miejsce splądrowanie
Jerozolimy i uprowadzenie wielu Żydów do niewoli. Niektórzy uważają, że
prorok nawiązuje do podboju Jerozolimy dokonanego w czasie panowania króla
Jorama
2 KRÓL.
8,20-22; 2 KRON. 21,8-10.16.17
w dziewiątym wieku. Inni twierdzą, że prorok mówi o zburzeniu Jerozolimy
przez Nebukadnezara w 586 r. p. Chr. To, że niektóre z jego słów
znajdujemy w Księdze Jeremiasza (ABD.
1.3.4;
por.
JER.
49,14.16)
i Joela (ABD.
15.17;
por.
JOEL 1,15;
2,1.32)
trudno uważać za dowód na późną bądź wczesną datę. Przyjmujemy tutaj datę
późniejszą, choć bez żadnych uprzedzeń do daty wcześniejszej.
JONASZ
Prorok
Jonasz był Galilejczykiem z Gat-Chefer. Jego księga nie zawiera żadnych
bezpośrednich danych pozwalających na ustalenie czasu jego misji w
Niniwie. Jednak 2 Królewska 14,25 stwierdza, że Jonasz wypowiedział
również proroctwo dotyczące ekspansji Izraela, które zostało spełnione
przez Jeroboama II. Proroctwo to musiało być wypowiedziane albo zanim
Jeroboam zasiadł na tronie (w przybliżeniu w 793 r. p. Chr.), albo podczas
pierwszych lat jego panowania. Zatem Jonasz był prawdopodobnie pierwszym z
omawianych proroków.
Tak wczesna
data dla służby Jonasza (ok. 790 r. p. Chr.) dobrze pasuje do historii
asyryjskiej. Jedynym okresem, do którego pasuje misja Jonasza w Niniwie i
skutki, jakie odniosła, jest panowanie Adadnirariego III (810-782). Na
krótki czas podczas jego panowania Asyria odwróciła się od swojej religii
politeistycznej do swego rodzaju monoteistycznego kultu Nabu.
[]
MICHEASZ
Micheasz był
prorokiem z Moreszet-Gat
MICH. 1,1.14,
czyli prawdopodobnie z Tell-ej-Judeideh w południowo zachodniej Judzie.
Nie należy go mylić z Micheaszem, synem Jimli, prorokiem izraelskim z
czasów Achaba (9. wiek p. Chr.). Wcześniejsi komentatorzy próbowali
utożsamiać ze sobą tych dwóch ludzi, sugerując się podobnymi wyrażeniami w
ich wypowiedziach (MICH.
1,2;
por.
1 KRÓL.
22,28).
Jednak dane chronologiczne podane przez Micheasza zaprzeczają takiej
identyfikacji i wskazują na to, że między tymi dwoma ludźmi rozciąga się
okres przynajmniej jednego wieku. Micheasz stwierdza, że jego służba
przypadała na czas króla Jotama, Achaza i Hiskiasza
MICH. 1,1.
Ponieważ okres samodzielnego panowania Jotama rozpoczął się po śmierci
jego ojca Uzzjasza w roku 740/39, początkową datę proroczej służby
Micheasza prawdopodobnie należy umieścić po tej dacie. Był on zatem nieco
młodszym rówieśnikiem Izajasza, do którego słownictwa i terminologii jego
proroctwa wykazują duże podobieństwo (MICH.
4,1-4;
por.
IZAJ. 2,2-4).
Także Jeremiasz
JER. 26,18,
cytując Micheasza
MICH. 3,12,
poświadcza, że Micheasz służył za czasów Hiskiasza. Wszystko to prowadzi
nas do wniosku, że Micheasz prorokował od około 740 do około 700 r. p. Chr.
NAHUM
Nahum zwany
jest Elkoszytą
NAH. 1,1,
jednak Elkosz nie jest znane jako nazwa miejscowości, choć komentatorzy
próbowali utożsamić je z Elkesi w północnej Galilei, Alkusz blisko Mosul i
z miastem niedaleko Eleutheropolis w Judzie. Jest
jednak pewnym, że mieszkał on i pracował w królestwie południowym i że
jego główne proroctwo dotyczyło Asyrii, a w szczególności Niniwy. W
księdze nie podane są żadne dane chronologiczne, jednak prorok mówi o
upadku No
NAH. 3,8
jako o wydarzeniu z przeszłości. Stolica Górnego Egiptu, lepiej znana pod
swoją grecką nazwą (Teby), została zniszczona przez króla Aszszurbanipala
w 663 r. p. Chr. (jest to data wyznaczająca górną granicę czasową
proroctwa Nahuma). Z drugiej strony, zniszczenie Niniwy opisywane jest
jako wydarzenie przyszłości
NAH. 3,7.
Niniwa, stolica asyryjska, została zdobyta i zniszczona przez połączone
siły Medii i Babilonii w 612 r. p. Chr., który to rok jest wobec tego
najpóźniejszą możliwą datą dla Nahuma. Pobudzający wyobraźnię
przedstawiony przez proroka opis nieszczęścia jakie spadło na Teby, daje
nam wrażenie, że owo wydarzenie było wciąż żywe w pamięci ludzi, podczas
gdy potęga asyryjska, chociaż słabnąca, jeszcze nie dosięgła swego kresu.
Zatem rok 640 p. Chr., mniej więcej w połowie okresu między zburzeniem Teb
i upadkiem Niniwy, wydaje się rozsądną przypuszczalną da-tą proroczej
służby Nahuma.
[]
HABAKUK
Jeśli chodzi
o proroka Habakuka, to znamy tylko jego imię. Możliwe, iż był on
śpiewakiem świątynnym, ponieważ trzeci rozdział dedykowany jest
„przewodnikowi chóru przy wtórze [moich — Biblia Króla Jakuba]
instrumentów strunowych”
HAB. 3,19.
Chociaż nie znajdujemy w jego księdze żadnych danych chronologicznych,
pewne stwierdzenia pozwalają nam na stosunkowo dokładną datację proroctw
Habakuka. Świątynia wciąż istnieje
HAB. 2,20,
co wskazuje na to, iż księga została napisana przed zburzeniem Jerozolimy
przez Nebukadnezara w 586 r. p. Chr. Co więcej, przewiduje się wyłonienie
się Chaldejczyków i ich inwazję na Zachodzie, ale w owym czasie wydawało
się to jeszcze zupełnie niewiarygodne
HAB. 1,5-7.
Taka sytuacja pasuje do czasu przed powstaniem imperium chaldejskiego za
Nabopolassara, który rozpoczął swoje panowanie w 626/25 r. p. Chr. i który
wspólnie z Medami był odpowiedzialny za zniszczenie Asyrii. Przypuszczalna
data około roku 630 p. Chr., ale przed uzyskaniem przez Chaldejczyków
silnej pozycji, wydaje się być najodpowiedniejszą dla okresu prorockiej
działalności Habakuka.
SOFONIASZ
Prorok
Sofoniasz śledzi wstecz swoją genealogię do ważnej osobistości o imieniu
Ezechiasz. Prawdopodobnie chodzi o judejskiego króla Hiskiasza (imiona te
są takie same w języku hebrajskim). Stwierdza on, że służył za króla
Jozjasza
SOF 1,1,
który panował od 640 do 609 r. p. Chr. Zniszczenie Niniwy, które nastąpiło
w roku 612, wspominane jest jako przyszłe wydarzenie, co wskazuje na to,
iż dzieło Sofoniasza poprzedzało tę datę. Ponadto, powtarzające się
wzmianki o nikczemności Judy, która opisywana jest jako ogromna w jego
czasach (patrz
SOF.
1,4-6.8.9.12; 3,1-3.7),
wskazuje na czas przed reformą Jozjasza, która rozpoczęła się w roku
623/22. Na podstawie powyższych spostrzeżeń możemy umiejscowić Sofoniasza
w pierwszych latach panowania Jozjasza, przypuszczalnie około 630 r. p.
Chr., w czasach współczesnych Habakukowi.
AGGEUSZ
Odważna
służba Aggeusza przyczyniła się do wznowienia odbudowy Świątyni w czasach
Dariusza I, po tym,
jak na pewien czas praca została wstrzymana
EZDR. 4,24;
5,1.
Księga Aggeusza zawiera cztery przemówienia, z których
każde nosi dokładną datę podającą dzień, miesiąc i rok panowania Dariusza.
Nieprzerwany porządek Księgi Aggeusza wskazywałby na to, że cała jego
służba, o której czytamy trwała nie dłużej niż 3 ½ miesiąca, poczynając
AGG. 1,1
od 29. sierpnia 520 r. p. Chr., a kończąc na jego dwóch ostatnich
spisanych przemówieniach
AGG. 2,10.20
18. grudnia 520 r. p. Chr. Okres pracy żadnego innego proroka nie może być
datowany z taką dokładnością jak okres Aggeusza.
[]
ZACHARIASZ
Zachariasz
prawdopodobnie należał do rodziny kapłańskiej (ZACH.
1,1;
por.
NEH.
12,12.16).
Powołany został około października/listopada 520 r. p. Chr., czyli w tym
samym roku, w którym pojawił się po raz pierwszy Aggeusz
ZACH. 1,1.
Kilka miesięcy później otrzymał szereg proroctw
ZACH.
1,7-6,15.
Potem w jego działalności nastąpiła prawie dwuletnia przerwa, po której
Zachariasz otrzymał następne poselstwo od Boga 6. grudnia 518 r.
ZACH. 7,1
zapisane w rozdziale siódmym i ósmym. Pozostałe
poselstwa i proroctwa znajdujące się w rozdz. 9-14 nie są datowane, co
uniemożliwia nam dokładne ustalenie czasu trwania działalności proroka.
Chociaż wiemy, że rozpoczął on swoje dzieło w roku 520 i działał do roku
518 p. Chr., koniec jego proroczej służby musi pozostać kwestią otwartą.
Niektórzy uczeni próbnie ustalają koniec jego służby na rok 510. Możliwe
jednak, że działał znacznie dłużej, ponieważ część rozdz. 9-14 mogła być
mu podana w o wiele późniejszym czasie.
MALACHIASZ
Nie wiemy,
czy Malachiasz to imię autora księgi czy też tytuł anonimowego autora,
ponieważ Malachiasz oznacza „mój posłaniec”. Jeśli prawdziwą jest ta druga
możliwość, to Księga Malachiasza jest jedynym anonimowym dziełem pośród
proroczych ksiąg Starego Testamentu. Mimo to, nie ma żadnego uzasadnionego
powodu, dla którego mielibyśmy twierdzić, że Malachiasz to nie nazwa
własna.
Malachiasz
nie tylko jest ostatnim w ciągłym porządku proroków, ale jego księga jest
także ostatnią księgą proroczą spisaną w czasach przedchrześcijańskich. Z
jego poselstw wynika, że została napisana po upadku królestwa Judy, gdy
nad krajem stał namiestnik
MAL. 1,8.
Fakt ten przemawiałby za okresem perskim. W czasie działalności proroka
Świątynia najwidoczniej była już odbudowana, a ofiary regularnie składane
MAL. 1,7-10.
Różne nadużycia ganione przez Malachiasza są w większości tymi, które
Nehemiasz zastał, gdy powrócił do Jerozolimy na drugi okres swego
namiestnikostwa (MAL.
3,8.9;
por.
NEH.
13,10-12;
MAL. 2,11-16;
por.
NEH.
13,23-27).
Niestety nie
jesteśmy w stanie datować drugiej kadencji Nehemiasza jako namiestnika, co
również utrudnia nam datowanie Malachiasza. Pierwsza kadencja Nehemiasza
trwała od 444 do 432 r. p. Chr.
NEH. 5,14,
po czym został odwołany do Persji. Spędził tam nieokreśloną liczbę lat
zanim powrócił do Judei i odkrył nadużycia opisane w r. 13. Zaradzono im
dzięki zdecydowanym działaniom namiestnika. To prowadzi nas do wniosku, że
Malachiasz działał po pierwszej kadencji Nehemiasza, ale przed jego
powrotem do Jerozolimy z perskiej stolicy. Wobec powyższego, księga ta
może być datowana około roku 425 p. Chr.
Tekst
opracowano na podstawie Seventh-day Adventist Bible Commentary.
|
|