|
CZEGO UCZY BIBLIA
O MAŁŻEŃSTWIE?
GUY GREENFIELD*
Biblia uczy o małżeństwie poprzez zasady, które
dostarczają nam wskazówek jak postępować. Właściwie interpretowana,
Biblia jest najlepszym małżeńskim podręcznikiem, jaki kiedykolwiek
napisano.
W
dzisiejszych czasach małżeństwo stoi na bardzo niepewnym gruncie.
Ponad dziesięć lat temu, Alvin Toffler przepowiedział: „Ponieważ
konwencjonalne małżeństwo okazuje się samo w sobie coraz mniej
zdolne do spełnienia obietnicy miłości aż po grób, już wkrótce
możemy stać się świadkami otwartej, społecznej akceptacji małżeństw
tymczasowych. Zamiast ślubnego
«dopóki śmierć nas nie rozłączy»,
pary będą wchodziły w związki małżeńskie wiedząc od samego początku,
że ich związek prawdopodobnie będzie krótkotrwały.” Lata
osiemdziesiąte XX stulecia stały się świadkiem wypełniania tej
przepowiedni. W konsekwencji tego stałe, biblijne zasady dotyczące
małżeństwa stały się niezwykle potrzebne i to bardziej niż
kiedykolwiek przedtem.
PRZESTARZAŁE ZWYCZAJE MAŁŻEŃSKIE
Kiedy sięgamy
do Biblii, aby sprawdzić czego uczy ona o małżeństwie, poważny
czytelnik staje twarzą w twarz z niespodziewanym problemem
interpretacyjnym. Pewne postawy i zwyczaje, jak widać po
konfrontacji, nie są dzisiaj stosowane, na przykład lewirackie prawo
małżeństwa, według którego mężczyzna był zobowiązany do poślubienia
wdowy po zmarłym bracie i wzbudzenia w niej potomstwa, aby zapewnić
ciągłość rodu brata i zachować prawa własności jego dóbr
4 MOJŻ. 25,5-10.
Znajdujemy w Biblii przykłady poligamii i konkubinatu
1 SAM. 25,39-44; 2 SAM. 5,13; 1 KRÓL. 11,1-3,
jak również posiadanie dzieci ze służącą 1
MOJŻ. 16. Zwyczaj zrękowin
MAT. 1,18-25 w
dzisiejszych czasach nie jest także praktykowany. Rodzice już nie
decydują z kim pobiorą się ich dzieci 1
MOJŻ. 34, 9; 4 MOJŻ. 7,3; 1 KOR. 7,36-38.
Co więcej,
nie znajdziemy w Biblii niektórych ze współczesnych zwyczajów
zaręczyn, amerykańskich zwyczajów ślubnych (wraz z ich pogańskimi
pozostałościami), ani też aktów zawarcia związku małżeńskiego,
wydawanych przez państwo.
Interpretator
Biblii musi w jakiś sposób oddzielić stałe biblijne nauki o
małżeństwie od przemijających zwyczajów kulturowych. Które z nich są
zatem, naukami biblijnymi? Przykłady Dawida i Salomona z
pewnością staną się źródłem poważnych problemów, jeśli spróbujemy
podążyć ich śladami. Pewne zasady lub uregulowania w Piśmie Świętym,
takie jak małżeństwo lewirackie, mogłyby także spowodować wiele
poważnych trudności, gdybyśmy dzisiaj byli im posłuszni i zaczęli je
stosować. []
ZASADY MAŁŻEŃSTWA
Biblia uczy o
małżeństwie poprzez zasady, które dostarczają wskazówek, jak
postępować. Zasady te mogą być czerpane z Pisma Świętego w świetle
pełnego objawienia Boga, jakie zostało pokazane w charakterze i
słowie Jezusa Chrystusa, tak jak interpretował je wczesny kościół
chrześcijański.
Zasad tych
jest w Biblii kilka: (1) Boże prowadzenie „w Panu”
1 KOR. 7,39; (2)
monogamia MAT. 19, 4-6;
(3) trwałość MAT. 19,6;
RZYM. 7,2;
1 KOR. 7,10-11; (4)
wierność 2 MOJŻ. 20,14;
(5) wzajemna miłość i uległość EFEZ.
5,21-33. Męska dominacja jak i
niewolnictwo było kulturową rzeczywistością, do której Paweł się
przystosował. To są kamienie węgielne chrześcijańskiego małżeństwa.
CHARAKTER MAŁŻEŃSTWA
Innym
sposobem sprawdzenia biblijnych zasad dla małżeństwa, jest
zauważenie istoty małżeństwa. Po pierwsze, Biblia naucza, że
małżeństwo jest Bożym planem dla człowieka. Kiedy Bóg zakończył
dzieło stwarzania wszystkich rzeczy, włączając w to pierwszą parę,
popatrzył na wszystko i powiedział, że „to było bardzo dobre”
1 MOJŻ. 1,31. Mężczyzna,
który znajduje żonę „znajduje rzecz dobrą” od Boga
PRZYP. 18,22.
Po drugie,
małżeństwo jest częścią naturalnego porządku jaki Bóg zaplanował dla
ludzkości. Małżeństwo nie jest stylem życia drugiej kategorii w
stosunku do celibatu HEBR. 13,4.
Bóg zaplanował dla mężczyzny i kobiety, aby się wzajemnie
uzupełniali 1 MOJŻ. 2,18.
Gdy chodzi o pozostanie samotnym, celibat jest tylko dla tych,
którzy otrzymali ten dar dla szczególnych zadań
MAT. 19,12; 1 KOR. 7,7.
Po trzecie,
małżeństwo jest zaplanowanym przez Boga związkiem heteroseksualnym
mężczyzny i kobiety, aby wzajemnie się uzupełniali. Homoseksualizm
jest wyraźnie potępiany w Piśmie Świętym jako przeciwny woli Bożej
3 MOJŻ. 18,22; RZYM. 1,26-27.
Ten
zaplanowany przez Boga związek nazywany jest „jednym ciałem”
1 MOJŻ 2,24; MAT. 19,4-6.
Koncepcja jednego ciała odpowiada osobistemu związkowi mężczyzny i
kobiety, w którym następuje połączenie dwóch osób bez utraty
indywidualności, a raczej jej wzbogacenie u każdego z nich. „Jedno
ciało” oznacza jedność, pełne partnerstwo mężczyzny i kobiety. Sięga
to o wiele głębiej niż zwykły stosunek płciowy, mimo że jest on
znamienny dla związku.
Po czwarte,
małżeństwo jest wyjątkowym związkiem, w którym na pierwszym miejscu
stoi lojalność partnerów względem siebie. Rodzice muszą pozwolić
odejść swoim dzieciom, które weszły w związek małżeński, dzieci zaś
muszą pozwolić swoim rodzicom na odejście 1
MOJŻ. 2,24. Wyjątkowy charakter związku
małżeńskiego obejmuje zarówno intymność seksualną, jak i intymność
uczuciową 2 MOJŻ. 20,14; MAT. 5,27-28.
W konsekwencji tego, wielożeństwo i konkubinat obecny w Starym
Testamencie były pogwałceniem Bożych planów. On i ona należą do
siebie nawzajem 1 KOR. 7,2. []
Po piąte,
małżeństwo jest trwałym związkiem. „Co Bóg złączył, człowiek niechaj
nie rozłącza” MAREK 10, 9.
Małżonkowie winni być połączeni ze sobą na całe życie
1 MOJŻ. 2, 24.
Rozwód nigdy
nie jest w pełni wolą Boga. Stanowi bowiem o niepowodzeniu
MAT. 19, 8. I chociaż
Bóg polecił Mojżeszowi wprowadzić prawo rozwodowe, aby ochronić nim
kobietę 4 MOJŻ. 24,1-4,
jest on rzeczą, której Bóg nienawidzi MAL.
2,15b-16. W konsekwencji tego, kwestia
ponownego małżeństwa jest w Piśmie Świętym sprawą poważną, albowiem
istnieje ryzyko popełnienia cudzołóstwa z powodu nonszalanckiego
traktowania procesu starzenia się partnerów w małżeństwie i
swobodnego pozbywania się jednego z nich — jak czyniono w czasach
Jezusa MAT. 19,9; MAR. 10,11-12.
Po szóste,
małżeństwo jest związkiem dwóch niedoskonałych osób, które będą
popełniały błędy i czyniły starania w celu przystosowania się.
Grzech atakuje wszystkie kontakty międzyludzkie
1 MOJŻ. 3,16; RZYM. 5,12,
włącznie z instytucją małżeństwa. Prawo zapisane w Liście do Rzymian
6,23 - „Zapłatą za grzech jest śmierć”, dotyczy także małżeństwa. W
związku z tym, każde małżeństwo potrzebuje łaski od Boga, aby
przetrwać, wzrastać, i stać się we wszystkim takim, jak zamierzył
Bóg.
MAŁŻEŃSTWO JEST PRZYMIERZEM
Jakkolwiek
ważne są powyższe nauki, najbardziej znaczącym poglądem wypływającym
z Pisma co do istoty małżeństwa, jest koncepcja przymierza.
Porozumienie między Bogiem a jego ludem zawsze było przedstawiane
jako przymierze, od samego początku stworzenia, po Abrahama,
Mojżesza na Synaju, Dawida, poprzez proroków, a szczególnie w nowym
przymierzu w Chrystusie. Boże przymierze łaski z jego ludem stanowi
podstawę, dzięki której życie jego ludu ma być uporządkowane. []
Przymierze
było układem pomiędzy dwiema stronami, opartym na obietnicy i
zawierającym cztery elementy: (1) zobowiązanie do wierności jednej
strony względem drugiej; (2) akceptacja tego zobowiązania; (3)
powszechna wiedza i jego akceptacja; (4) rozwój osobistych relacji
opartych na przymierzu i przejawianie zaangażowania.
Związek
małżeński często przedstawiany jest jako przymierze. Prorok
Malachiasz (2,14) mówi, że Pan był świadkiem przymierza mężczyzny i
jego żony. Proroctwo Ozeasza odzwierciedla tę ideę, podobnie czyni
to też Jeremiasz.
Istnieje pięć
znaków podobieństwa pomiędzy przymierzem pomiędzy Bogiem i jego
ludem, a ludzkim małżeństwem. Są to: pojawienie się miłości,
ślubowanie zgody, zobowiązanie do wierności, obietnica
błogosławieństwa, nadrzędność poświęcenia (zaparcie się samego
siebie).
W związku z
tym, przymierze małżeńskie może wzorować się na przymierzu Boga i
tym samym stać się dla świata dowodem i obrazem tego, co dla nas
oznacza łączność z Bogiem. Można to nawet uważać za podstawowy cel
małżeństwa, w oparciu o to, jak Biblia przedstawia nam jego
znaczenie.
Funkcjonalne
cele małżeństwa zostały uwidocznione w Piśmie Świętym jako [1]
towarzystwo 1 MOJŻ. 2,18.22,
[2] prokreacja i wychowanie dzieci 1 MOJŻ.
1,28, [3] twórcze spełnienie w sferze
seksualnej 1 KOR. 7,3-5
i [4] ustabilizowanie społeczne 2 MOJŻ.
20,12b. Mimo to, głównym celem związku
małżeńskiego jest odzwierciedlenie istoty Bożego przymierza z jego
ludem.
BIBLIA JAKO PORADNIK MAŁŻEŃSKI
Właściwie
interpretowana, Biblia stać się może najlepszym podręcznikiem
małżeńskim, jaki kiedykolwiek znano. Uczy nas patrzeć na trwałe
zasady, które odzwierciedlają istotę Boga i charakter Chrystusa. Te
zasady mogą stać się standardem, przy pomocy którego możemy ocenić
nasze własne małżeństwo i pracować nad jego wzmocnieniem. Na ile
jesteśmy wierni zasadom Bożego przewodnictwa, monogamii, trwałości,
wierności, wzajemnej miłości i uległości w odniesieniu do
małżeństwa? []
Czy staramy
się w szczególny sposób uzupełniać naszych partnerów? Czy pracujemy
nad poprawieniem naszych umiejętności w porozumiewaniu się? Czy
naszą lojalność w stosunku do partnera stawiamy na pierwszym
miejscu? Czy istnieje zaangażowanie w naszym związku? Czy zdajemy
sobie sprawę ze swojej niedoskonałości, i czy tak w równym stopniu
wybaczamy? Czy nasze małżeństwa rozwijają się w celu
odzwierciedlenia Bożej miłości
w Chrystusie?
Dietrich
Banhoeffer, będąc już więźniem nazistów w 1943 roku, opracował
kazanie z okazji zaślubin, którego nigdy nie mógł wygłosić, ale
które pięknie oddaje wielki obraz chrześcijańskiego małżeństwa:
„Małżeństwo jest czymś więcej niż
wasza obopólna miłość. Posiada wysokie dostojeństwo i moc, albowiem
pochodzi ze świętego Bożego postanowienia, według którego ludzkość
ma przetrwać aż do końca czasów. W waszej miłości widzicie tylko
swoje własne ja na tym świecie, ale w małżeństwie jesteście ogniwem
w łańcuchu pokoleń, które Bóg powołał do życia i śmierci, i wzywa do
swojego Królestwa. W waszej miłości widzicie tylko niebiosa własnego
szczęścia, ale w małżeństwie postawieni jesteście na posterunku
odpowiedzialności za świat i rodzaj ludzki. Wasza miłość jest waszą
prywatną własnością, ale małżeństwo jest czymś więcej niż coś
osobistego — jest stanem, urzędem ... to jest małżeństwo ... które
połączy was razem przed obliczem Boga i ludzi”. []
*
— artykuł
ukazuje się za zgodą autora |
|